tisdag 4 april 2017

STENLÄGGNING OCH PLANERING KRING VÄXTHUSET





Tumlad sten löper genom pergolan in i växthuset. Vi är långt ifrån klara med växthuset och miljön runt omkring, men så här ser det ut just nu i alla fall. 



Växthusfix


Ääääntligen har jag och maken tagit tag i projektet "surdeg", dvs. vårt växthus, haha :) Alltså jag vet inte huuuur länge vi segat med detta projekt, ingen av oss har varit sugen att sätta igång och det har alltid funnits roligare saker att göra. Men nu banne mig är vi igång och vi ska inte släppa detta projekt innan det är klart..., tror jag i alla fall, haha :) 

Växthuset fanns på gården när vi köpte huset och jag kan ju inte påstå att det är det vackraste jag sett, men det är funktionellt. Och eftersom vi har määängder med andra saker som ska köpas till gården (och till huset) så får det duga. Men en dag i framtiden vill jag gärna ha ett vackert växthus med riktiga glasrutor på den här platsen, som Molly har, foton på det hittar ni här. 


Vi valde i alla fall att göra en slaggstensbeklädd grund kring växthuset. Vi har slaggsten på gården och för varje planta och grop vi grävt i trädgården genom åren så har vi sparat slaggstenen vi grävt upp :)


Nu äntligen kom den på plats :)




Stålkanten som löper vid sidan av häcken av humlestörar och rosenbuskar (på höger sida på bilden ovan) har vi bestämt ska bort, vi har lite andra planer, återkommer till det. Så typiskt oss att göra en sak för att sedan ångra oss och göra något annat, suck...


Maken har snickrat en pergola framför växthuset. Två klätterväxter klättrar på var sida av pergolan och i rabatten nedanför finns mängder med smultron. 


Framför planket på bilden ovan kommer ett planteringsbord att stå. Jag har tänkt att hänga en del saker på själva planket också. Bakom planket kommer tre kompostfack att snickras och vi ska även placera en varmkompost där, den står just nu i ett av våra uthus. Och bakom växthuset finns bärbuskar och pallkragar och kring dessa kommer det att byggas ett staket som inramning, tror det blir bra, ett till "rum" i trädgården håller på att skapas :)


Tjingeling aka

8 kommentarer:

  1. Jo, det har blivit en de handboll för lille V men han verkar tycka det är kul att titta på. :)
    Åh de små hemma är så gosiga!

    Ska bli kul att se hur ert växthus blir. Ser lovande ut än så länge! Måste rensa våra pallkragar och byta lite jord i dom....men lusten är inte riktigt där.

    Ha en toppen vecka!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  2. Så många planer och så mycket fix, förstår inte hur ni hinner. Men allt blir så fint hos er!
    Jag har också ett plastväxthus och det får duga, har äntligen rengjort det så nu ska ten och inredning in. Hoppas jag hinner klart innan sommaren.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  3. Ska bli spännande att följa. Ser bra ut redan, så snyggt med slaggstenskanten!

    Må gott!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  4. Jag tror det kommer bli hur bra som helst! Så snyggt med slaggstenen runtom! Ni är så himla bra på att fixa och dona hemma, gör så snyggt! Känner så väl igen det där med att göra en sak och sedan ångra sig... :) ;) Jag vill också ha ett växthus med murad grund i grå sten, som de detaljer vi har i och ute på huset i grått tegel... Inte för att jag har så värst gröna fingrar och något jääääättestort trädgårdsintresse men... det blir nog större om jag har ett fint växthus. haha...
    Tack snälla fina för din hälsning. Det värmer. Men du... jag har inte sytt en enda av de senaste gardinerna själv ju! Har köpt dem. Till vettigt pris dessutom! Kolla in Hemtex, vet jag!
    Kram och ha en fin onsdag!
    /Maria

    SvaraRadera
  5. Ser bra ut det där ;)....det är så kul med växthus, längtar ut till mitt också ;). Men jag väntar nog till maj för att flytta ut. Ser ut som du har en aning större än mitt (5kvm) sen har jag klarplast och enkel dörr.
    Ja du har väl sett bilder antar jag ;)Men nu längtar jag ut dit...ändrar nog lite i inredningen i år (alltid spännande). Ska bli så kul att följa ditt projekt, för jag antar att vi får se hur du inreder det ?. Själv har jag mitt bara till ett "mysrum"...eftersom vi inte är hemma på sommaren så kan ja inte ha växter där. Skulle haft ett på landet också, hihi...
    Ha en fin dag !
    Kramis

    SvaraRadera
  6. Jag skulle gärna ha ett växthus. Ser fram mot att se hur det blir sen när det är klart.

    SvaraRadera
  7. Det kommer att bli väldigt fint, sten är perfekt i växthus. Skall bli spännande att följa, nyfiken på hur du skall göra såbänkarna... skall göra nya i vårt växthus.
    Ha en härlig vecka!
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  8. Ser fint ut det där! Själv sålde jag vårt urfula växthus på Blocket när vi flyttat hit. Min tid räcker inte för att sköta ett växthus och inte har jag intresset heller. Ditt ser ju jättetrevligt ut, lycka till med fortsättningen!
    Ha det gott!
    Kram, Ann

    SvaraRadera