söndag 19 mars 2017

LANTLIGT GÄSTRUM




Gästrum i gröna toner. Jag är fortfarande kär i min liljekonvaljtapet, den gör hela rummet tycker jag :)



Rum för övernattande gäster


Gästrummet på nedervåningen har varit belamrat med olika ting senaste tiden. Vi har köpt saker inför ett av husets badrumsrenoveringar och dessa ting har "råkat" hamna i gästrummet, ni vet säkert hur det är när ett rum helt plötsligt förvandlats till ett förråd... 

Men nu när vi börjat att renovera badrummet har sakerna successivt plockats bort från gästrummet och då kan ju rummet faktiskt användas för det som var ändamålet - till övernattande gäster :)




Att välja någon enstaka inredningsdetalj som helt bryter av och sticker ut från det övriga temat gör inredningen intressant tycker jag. I mitt fall utgör kattkudden och industrilampan en kontrast till det övriga lantliga men det funkar för att det är det enda i rummet som egentligen inte hör dit. Att blanda in många olika kontrastdetaljer skulle snarare göra intrycket plottrigt och inredningsdetaljerna skulle inte komma till sin rätt. Men det är min åsikt! Att ha många ting kring sig som man gillar eller som fyller ett affektionsvärde kan vara minst lika viktigt i inredningssammanhang. 




Foton: Aka privat.

Och glöm inte växter när ni inreder! Hur välkomnande är det inte för en gäst att välkomnas med vackra blommor. Tänk er rummet ovan utan växterna, det skulle iiiinte ha varit lika trevligt :) 

Tjingeling aka

14 kommentarer:

  1. Helt underbar tapet i ett riktigt somrigt rum, kan nästan känna sommarvinden svepa genom de tunna gardinerna.
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  2. Jättemysigt gästrum, tapeten är så söt.
    Känner igen det där med att ett rum snabbt kan förvandlas till ett förråd:)
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Åh sås fint det blev !!...där hade jag gärna varit gäst ;))...gillar golvet också !!
    Ha en fin kväll !!
    Vårkram bia

    SvaraRadera
  4. Så fint rum verkligen
    Idag har vi varit på skotertur med korvgrillning, dock var turen mindre bekväm då vi satt i pulka bakom jag och dottern och den turen vi tog där var det as skumpigt så vi satt och studsade där bak, jag var livrädd då jag tycker det är obehagligt då dotterns huvud skumpar massa så jag fick sitta och hålla i det hon är bara 10 månader så tycker det känns obehagligt.
    Ha en fin kväll
    Kram Linda

    SvaraRadera
  5. Vilket ljus som flödar där inne. Jag gillar verkligen den tapeten och det gröna inger ett visst lugn tycker jag. Fräckt att bryta av med kudden också. Där skulle jag trivas om jag var din övernattande gäst. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  6. Älskar tapeten :)
    Önskar dig en bra start på veckan.
    Kram Pia

    SvaraRadera
  7. Ljuvlig tapet i ett ljuvligt rum! Så fint!
    Där trivs era gäster säkert alldeles för bra... ni kanske inte blir av med dem menar jag! ;-)
    Jag skulle i alla fall trivas i ett så mysigt rum!
    Ha en fin vecka!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  8. Galet fint! Vem skulle inte vilja övernatta där!!??
    Jorå, nog känner man igen att vissa rum lätt kan bli förråd... Här har vi flera sådana rum, nu som dessutom kombineras med gästrum. De två äldsta döttrarna är numera utflyttade och vi hade ju ett gästrum redan. Och i alla rummen finns sängar och i tjejernas rum även "förrådssaker". Tanken är att vi ska plocka bort ett rum, göra större vardagsrum, ett rum ska bli "kontor" istället och ett rum blir kvar som gästrum. Någon gång blir det väl kanske klart? ;)
    Kram och ha en ny fin vecka!
    /Maria

    SvaraRadera
  9. Åh vad jag gillar din stil!! Så fint!!!😍

    SvaraRadera
  10. Håller med dig, tapeten är helt underbar. De som övernattar där kommer att njuta av vistelsen. Det är väldigt lätt att man ställer in saker i ett rum... bara tillfälligt. Mitt syrum just nu...
    Ha en bra vecka!
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  11. Verkligen välkomnande och fint!

    SvaraRadera
  12. Mer vår än i ert underbara gästrum finns inte!

    Glad vår!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  13. Känns verkligen som vår i ert gästrum! Så fint med det gröna.
    Det där med att ett rum kan förvandlas till förråd känner jag igen! Det kan även inträffa i hela gästhus...

    Trevlig helg!
    Kram Agneta

    SvaraRadera
  14. Vilket ljuvligt gästrum, tapeten är underbar, härligt att ha vår inomhus året om. Kram Åse

    SvaraRadera